Søk i denne bloggen

søndag 7. november 2010

Tilbake fra..

Jeanette og meg tidligere i dag.

... Grete Roede-kongressen i Bergen. Helga har vært inspirerende, motiverende og på alle måter vellykket. Men jeg er så sliten at jeg orker ikke å blogge skikkelig. Lover oppdateringer fra helga i morgen. Og selvfølgelig treningsplanen min for neste uke.

M ;)

onsdag 3. november 2010

Mad Men sesong 4


Nå er det bare tre minutter til sesongpremieren av MadMen!

M ;)

Vel blåst.


I kveld har jeg hatt 2.kurskveld med Grete Roede. Deltakerne mine har vært kjempeflinke og jeg merker at dette er noe jeg trives med å gjøre. Det er skikkelig morsomt å "spre det glade budskapet". Enda morsommere blir det sikkert etter kongressen i helga. Jeg drar med fly fra Gardermoen 08.50 fredag morgen. Vel fremme i Bergen går ferden til hotellet der det er fullt program hele helga. Det blir regions-møte, masse interessante foredrag og pynte-seg-middager. Kongressen i seg selv kommer til å bli kjempespennende, men i tillegg blir dette min første gang i Bergen, en by jeg har hørt mye bra om. Tror det blir litt fritid før jeg reiser hjem søndag. I morgen skal jeg pakke. Det er alltid like vanskelig. Hva skal jeg ha med? Hva skal jeg pakke i? Hvor pynta antrekk skal jeg ha på middagen lørdag? Skal jeg ha med blokk til å notere i? Skal jeg lage meg navneskilt?

M ;)

tirsdag 2. november 2010

Lanvin for h&m.


Nå har de første bildene fra Lanvins kolleksjon for hennes&mauritz blitt sluppet. Jeg syns det ser veldig lovende ut og har laget en collage med de bildene jeg likte best. Sjekk også ut videoen som ligger her.  Kolleksjonen vil være i salg fra 23.november, på nett og i utvalgte butikker. Spørs om ikke jeg skal prøve å få kloa i et par av pumpsene og/eller en kjole. Flere som gleder seg?

M ;)

Trening denne uka:

Litt seint ute, men her er min plan for denne uka. I går trente jeg på elipsemaskin, etterfulgt av styrke, hovedsaklig på overkroppen. I dag slo jeg til med to zumbatimer etter hverandre. Jeg er litt gira på å trene mye man-tirsdag, for fredag reiser jeg til Bergen. Der skal jeg delta på den årlige Grete Roede-kongressen. Jeg gleder meg veldig til det. I programmet er det satt av noe tid til egentrening, så det blir forhåpentligvis litt trim i helga også.

M ;)

søndag 31. oktober 2010

Hva er egentlig halloween?


Halloween er det engelske navnet på allehelgensaften, det vil si natta før allehelgensdag, den katolske minnefesten for helgener og martyrer, og feiringa av denne kvelden. Ifølge engelsk tradisjon feires halloween om kvelden den 31. oktober, dagen før 1. november, mens allehelgensdagen eller «helgemess» i Norge er lagt til første søndag i november
Halloween har på 1900-tallet særlig blitt markert i USA, der barna markerer kvelden ved å kle seg ut og gå fra hus til hus og be om godteri. Dette heter "Trick or Treat" da man spør ved husene om man ønsker å gi godteri eller om barna skal utføre rampestrekter. I dag er skikken blitt utbredt også i andre deler av den vestlige verden, der verken allehelgensaften eller -dagen har vært viktige festdager tidligere. Norge hadde inntil for noen år siden ingen tradisjon for slik feiring, men amerikanskinspirert halloween ble introdusert i noen miljøer på slutten av 1990-tallet. De siste årene har det vært knyttet enkelte volds- og hærverksepisoder til amerikansk halloween-feiring i Norge. 
Den amerikanske feiringa av halloween stammer fra den katolske allehelgensdagen. I protestantiske land sluttet allehelgensdag etter hvert å være helligdag (i Norge skjedde dette i 1770. I USA fikk feiringen sitt moderne uttrykk på slutten av 1800-tallet). Noen tradisjoner som hadde overlevd lenge i Irland, kom til USA med irske immigranter.

Den moderne feiringen av halloween varierer fra land til land, mellom ulike religiøse grupper og i forskjellige miljøer. En variasjon av halloween er Punkie Night, som feires den siste torsdagen i oktober i landsbyen Hinton St. George i provinsen Somerset i England. For satanister og hekser har Halloween vært feiring av døden og starten på heksenes år. Den markerer starten på død og ødeleggelse som assosieres med vinteren. På denne tiden er kraften fra underverdenen sluppet fri, og ånder skal være løslatt for å fare rundt på jorden. Denne tiden skal være den gunstigste for å kontakte ånder.
Wikipedia.

lørdag 30. oktober 2010

Fin jobbvakt.

Før i dag posta jeg bilde av hvordan ansiktet mitt. Nå får dere se hva jeg hadde på meg også. Regner med det er mange som har vært på halloween-fest i dag. Jeg derimot, har ikke vært på fest, men på jobb. Jeg jobber jo i et bofellesskap og der var det duket for temakveld. Dagvaktene hadde gjort det kanonfint med bl.a. langbord med hodeskaller, spindelvev, bøtter med godis, telysholdere, utskårne gresskar, fakler ved inngangene, grønn og oransj gele og skummel takpynt. Det ble veldig stemningsfullt da vi skrudde av taklyset. Vi lagde "bowl", i denne sammenhengen kalt galle, med forskjellig brus og konditorfarge og hadde spøkelses-pizza. Alle beboerne hadde kledd seg ut også, så det var utrolig morsomt. Jeg er heldig som har en sånn fin jobb, med fine kolleger og fine mennesker jeg jobber med.
Nå har jeg vasket av meg all sminken og børsta håret rett igjen. Om litt skal jeg krype under dyna. I morgen skal jeg på dagvakt. Heldigvis for meg skal vi skru klokka tilbake i natt. Dermed blir det en bonustime med søvn.

M ;)

Happy halloween!

torsdag 28. oktober 2010

Forelesninger i min egen stue.

Skjermbilde av Eskil som forklarer hvordan man regner om fra base ti til åtte og fem. Avansert opplegg med bilde av både ansiktet hans OG det han skriver. Godt jobba, hihm.

Det har seg jo dessverre slik at jeg sliter litt med matematikken på skolen. Men uten beståtte eksamener får jeg ikke allmennlærerutdannelsen min, som jeg så gjerne vil ha. Derfor prøver jeg å få til dette så godt jeg kan om dagen. Nå har høgskolen lagt ut noe som virkelig er til god hjelp. Videosnutter med forklaringer av forskjellige ting på pensum. I dag sitter jeg og ser på video, noterer og deretter løser oppgaver. Det hender jeg må se deler av videoene på nytt og på nytt for å virkelig forstå. Men det er jo helt supert. Den muligheten har man ikke i forelesningssalen, "Unnskyld, kan du bare ta det greiene der fire ganger på nytt?". Dette kan virkelig bidra til at jeg endelig lærer meg dritten (unnskyld).

M ;)

onsdag 27. oktober 2010

1. kurskveld overstått.


Jeg er ferdig med min aller første kveld som kursleder for Grete Roede. Det var kjempeålreit å endelig møte deltakerne mine. Hver kurskveld skal vare i 1-1,5 time. I dag hadde vi mye å snakke om, både deltakerne og jeg, og holdt faktisk på litt i overkant av 1,5 time. Det tar jeg som et godt tegn. Jeg kan puste letta ut og bare glede meg til de kommende sju onsdagene.

Jeg hadde jo tenkt til å trene egentrening i kveld, som jeg skrev på planen min. Men klokka ble så mye da jeg hadde sett over papirene mine og rydda opp etter kurset, at jeg bestemte meg for å bli hjemme. Trener fredag i stedet, da jeg i utgangspunktet hadde satt opp treningsfri. Nå blir det smoothie på JM og meg.


M ;)

Endelig har blomstene fått en plass.



Tidlig i høst gjorde jeg et knallkupp på disse blomstene. Jeg fikk en hel bunke for 100 spenn, selv om èn blomst egentlig kosta 39 kroner. Men så fikk jeg problemer med å finne noe å ha blomstene i. Det er først nå at jeg har kommet over noe som passet. Dermed fikk endelig blomstene ta turen opp fra kjelleren igjen og står nå og stråler på brettet mitt i stua. Der har de fått godt selskap av, blant annet, noen telysholdere som har bytta plass for anledningen. Godt med litt forandring i heimen i ny og ne.

Nå er det ikke lenge til jeg skal tenne alle stearinlysene i leiligheten og gjøre det ekstra koselig. Klokka seks kommer det nemlig noen jenter som skal ta Grete Roede-kurs hos meg. Jeg gleder meg veldig, men er samtidig kjempespent. Har ikke hatt ro i kroppen i hele dag.

Ønsk meg lykke til.
M ;)

søndag 24. oktober 2010

Treningsplan.

Nå er det et par uker siden jeg la inn treningsplan sist. Forrige uke trente jeg ikke på Elixia en eneste gan, fordi jeg var statist i 13 timer hver dag, og i helga dro jeg til Bjørkelangen. Jeg gikk mye turer og prøvde å være i aktivitet på andre måter. Uka som har gått nå har vært som følger:
Mandag: Oppvarming på ellipsemaskin etterfulgt av styrketrening.
Tirsdag: Zumba.
Onsdag: Jogga ca. 60 minutter ute.
Torsdag: Svømte. (+ 60 min. gange t/r jobb)
Fredag: På ridetur. (+60 min. gange t/r jobb)
Lørdag: Oppvarming på ellipsemaskin etterfulgt av styrketrening (+ 60 min. gange t/r jobb)
I dag: 40 minutter spinning, 40 minutter pilates.

God treningsuke alle sammen!
M ;)

Graffiti nails.

M ;)

fredag 22. oktober 2010

Skogstur med ny vri.

Som jeg skrev for et par dager siden, skulle JM og jeg på skogstur i dag, sammen med to av hans kollegaer. Ettersom jeg hadde nattevakt i natt hadde vi satt turoppmøtet til 14.00 hos Elise i Mesnali. Jeg var klar for fottur i frisk luft og hadde pakket niste i sekken. Da vi kom fram holdt Eva-Lill og Elise på inne i stallen og ba oss komme inn for å se på hestene. Da fortalte de meg at vi skulle ri tur i skogen. Jeg har sagt så mange ganger til JM at det hadde vært gøy å prøve å ri igjen, noe jeg ikke har gjort siden jeg gikk på barneskolen. Nå hadde han altså ordna det slik at vi alle fire skulle på ridetur. JM hadde aldri sittet på en hest før, og fikk den minste og roligste. Jeg fikk Balder, som også var veldig rolig. Han har vært på leir i hele sommer og hatt mange turister på ryggen. Vi var på tur i to timer. Det var utrolig morsomt. Og ikke minst flott. Det er jo den fantastiske naturen der oppe. Vel tilbake ved stallen hjalp vi til med å sale av og strigle hestene. Så ble vi invitert inn på "kål" (ligner på en type grønnsakssuppe med salt kjøtt) og hjemmelaget flatbrød. Helt topp!

Trykk på bildene for full størrelse:
 JM er jammen meg en romantiker som ordner med sånn fin tur til kjærsten sin.

 Brage og meg.

Vi ble gode venner vi to.

JM og den supersøte lille ponnien.
M ;)

onsdag 20. oktober 2010

Treningsklær.

Jeg har nesten alltid lyst på nye treningsklær. På sett og vis kunne jeg trengt nye også, for jeg trener såpass mange ganger i løpet av en uke at klærne også må vaskes ofte. Endel av klærne mine begynner å bli slitt. Men så har det seg slik at jeg ikke syns jeg har økonomi til å kjøpe nye, for det koster jo flesk. Det er alltid andre ting som jeg har mer bruk for, som blir prioritert.
På mandag var jeg innom en sportsbutikk som ligger i samme bygg som Rema på Strandtorget. Der selvger de merkeklær til reduserte priser. De har mye ytterklær, fleecegensere, fjellsko osv.. Jeg skulle få velge meg en utebukse som JM skulle betale, fordi han har tjent godt i sommer. Jeg gikk gjennom hele butikken og plukka med meg 4-5 utebukser som jeg prøvde. Det var da jeg tråla butikken at jeg fant ut at de har et lite utvalg av vanlig treningstøy også. Jeg fant en sort treningstights fra Adidas til 249 kr. og en "utapå-jakke" til 50, FEMTI, spenn! Hipp hurra. Utebukse ble det selvsagt også. Den har fleecefôr, slik at jeg kan bruke den høst, vinter, vår. På sommeren blir den nok i varmeste laget. JM og jeg er invitert med på skogtur fredag, da skal jeg ha på buksa og kan poste et bilde av den til dere.

Nå drar jeg til Hamar for å jobbe med matematikk. I tillegg skal jeg henge med Thea helt til i morgen. Jeg er invitert på overnattingsbesøk og har hørt rykter om at soveposen er nyvasket. Det lover bra.

M ;)