Søk i denne bloggen

fredag 6. august 2010

Jeg er i krig.

Fyttigrisen altså. Det har kommet så utrolig mange bananfluer i leiligheten. De er ufyselige. Jeg blir skikkelig kvalm av å ha dem rundt. Og det kryr av dem.
Fra wikipeida:
Banaflue (Drosophila melanogaster) er en flue i familien fruktfluer. Den er fra 1 mm. til ca. 6 mm. Kroppen er ofte lys brun gjerne med en mørkere bakkropp som hos noen arter har striper eller mørkere partier. Bananfluer er små, avlange, bevingede fluer. Øynene er ofte lysende, ofte røde. (...) Bananfluen legger opptil flere hundre egg om dagen.

De siste dagene har jeg vært ekstra påpasselig med å ta ut matavfall med en gang og å ikke ha frukt eller annen mat liggende fremme. Dette har ikke hjulpet det granne. Fluene formerer seg i rekordfart og trives tydeligvis veldig godt hos meg. I går kveld leste jeg kjerringråd på nett. Det finnes tilogmed en side som heter http://www.bananfluer.com/. Derfor satte jeg igang skikkelig tiltak i dag. Fluene holder til på kjøkkenet og badet (tipper det er honning-hånsdsåpa som har tiltrukket krekene hit), derfor vaska jeg ned disse rommene ekstra godt. Etterpå satte jeg ut "feller". Noen av skålene har kun eddik med plastfolie over. Plastfolien har hull slik at de kommer nedi, men ikke ut igjen. Noen har eddik og zalo. Èn av fellene, min favoritt, har eddik i, også ligger den elektriske fluefangeren oppå, slik at jeg med jevne mellomrom kan gå og ta rotta på de som har satt seg til oppå den. Slik har det altså stått på badet og kjøkkenet siden jeg dro på jobb. Jeg har fanget endel fluer, men det er mange igjen. Jeg tror jeg rett og slett jeg må kjøpe insekts-spray i morgen. Det ser ut til å være det eneste som kan ta knekken på alle. Denne krigen er det jeg som skal vinne!

M ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar