Søk i denne bloggen

søndag 23. oktober 2011

Søndagsmiddag

Dagen i dag har også gått med til mye skolearbeid. I tillegg ble det en liten tur ut, for å gå med bøsse for TV-aksjonen NRK har. I år går pengene til Norsk folkehjelp, som videre bruker midlene på å rydde miner og klasebomber fra tidligere krigsherjede områder.  Jeg hadde Lillehammers minste rode og gikk alene. Noen ganger tidligere har jeg vært bøssebærer på Bjørkelangen, og jeg må si at lillehamringene imponerer meg mer enn bjørkelangingene. Mange av de jeg var innom ga store summer. Det var bare to av husene der folk åpna at de ikke ga i det hele tatt. Til tross for liten rode hadde jeg ganske tung bøsse da jeg kom tilbake til DNB Nor i byen.

Da jeg hadde gjort mitt som bøssebærer gikk jeg hjem og satte igang med middagen. Eller. Egentlig starta jeg med å lage desserten. I dag har vi nemlig hatt skikkelig søndagsmiddag, med dessert og kaffe. Det er staselig til oss å være. Denne gangen ville jeg prøve meg på en sunnere eplekake. Jeg er jo en skikkelig "slumper", så det blir vanskelig å gi oppskriften videre. Men jeg kan fortelle litt om hva slags ingredienser jeg hadde i. I stedet for sukker brukte jeg Sukrin og Sukrinmelis. Hvetemelet bytta jeg ut med fettredusert mandelmel og for å få den saftig hadde jeg i Skyr naturell. I tillegg brukte jeg eggehviter, hele egg, litt bakepulver og litt vaniljesukker. Jeg pynta med eple og en blanding av kanel og Sukrin. Selv er jeg kjempefornøyd med resultatet, mens JM nok ble litt skuffa over at det ikke var tradisjonell eplekake (men han hadde heldigvis skikkelig Haagen dazs-is til). Neste gang vil jeg nok ha mer eple i og kanskje endre litt på blandingforholdene.

Vår søndagsmeny:

Laks, poteter, brokkoli og hjemmelaget tzatziki

Den ferdige kaka

JMs kakestykke så finere ut enn mitt, ettersom han hadde is til

M ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar