Søk i denne bloggen

lørdag 1. januar 2011

Høydepunkter fra 2010.

JANUAR.
I Januar dreide det aller meste seg om den forestående turen til Namibia. Jeg handla sommerklær på salg, tok drikkevaksine og sa ha det bra til venner og familie som jeg ikke skulle se på tre måneder. Av annet som skjedde ble morfar 80 år, noe vi feiret med stort lag på Løken. Januar var kjempekald og bildet jeg har valgt ut fra måneden er fra da jeg gikk hjem fra nattevakt i nesten 30 minusgrader.

FEBRUAR
Februar var en helt fantastisk måned, min aller første i Namibia. Jeg opplevde å reise på safari, jobbe på en namibisk barneskole, se både fattigdom og rikdom, spise ny, spennende mat, få fantastiske venner for livet, drømme rare malariatabletter-drømmer og mye, mye mer. Bildet jeg har valgt ut for februar er fra safarien vi var på i Etosha National Park.

MARS
I mars fortsatte de store opplevelsene å stå i kø. Livet i Namibia begynte å føles veldig naturlig og jeg følte meg virkelig hjemme i Tsumeb. Vi var med på å feire Namibias nasjonaldag, besøkte andre norske studenter, bodde i telt langt ute i bushen og ikke minst så hoppa jeg i fallskjerm. Bildet jeg har valgt ut for mars er av ei jente på skolen som lager flagg til nasjonaldagsfeiringen. Det var vanskelig å velge bilde, jeg har blant annet noen kule fra fallskjemhopping.

APRIL
April var den siste av mine tre måneder i Afrika. Denne måneden ble kanskje den da det skjedde mest. Jeg var så heldig å få besøk av Guro. Vi dro på safari, roadtrip og tur til hovedstaden, for å nevne noe. De andre jentene fikk også besøk og med dem dro vi til Zambia hvor vi så Victoriafallene. Vi var på sunset-cruise, vandring med løver og jeg hoppa i strikk fra Victoriafallene-brua. Den siste tida tilbragte vi i Windhoek hvor vi nøt det fine været, spilte yatzy og tok livet veldig med ro.  Bildet jeg valgte for april er fra ad Guro var på besøk og vi dro på road-trip for å se en Himba-landsby.

MAI
I mai kom jeg tilbake til Norge. Det var rart i ca. 3 minutter og så var alt som før igjen. Jeg brukte tiden til å komme inn i norske treningsvaner igjen, være sammen med kjæreste, venner og familie og på å skrive oppgave fra turen. JM og jeg var vertskap for 17. mai-feiring og vi var i dåp til niesa vår, Jenny. Bildet fra mai er av kaka jeg lagde til 17.mai.

JUNI
I juni fikk jeg skolefri, men jobba mye i bofellesskapet. Drev ellers med masse hagestell, trente, var en tur i Oslo og på Bjørkelangen og jeg tok mitt første bad i Mjøsa, noe som var veldig mye kaldere enn jeg hadde trodd. Bildet er fra dette badet.

JULI
Denne måneden var ganske så lik juni. Jobb, trening, Oslo-tur. I tillegg hadde jeg besøk av Torgeir i Lillehammer en helg og jeg var i bryllupsfesten til Hege og Odmund, der jeg fikk kloa i buketten. Denne måneden fikk JM sin nye bil også. Bildet fra juli er av meg i bryllupsfesten.

AUGUST
I august var det et par anledninger der jeg hadde mulighet til å lage muffins og pynte, noe jeg hadde litt dilla på en periode i 2010. Først var det da vi feira JMs bursdag hjemme hos oss, mens den andre gangen var det Guro som skulle feires på Bjørkelangen. Sent i måneden var det den årlige musikkfestivalen på Bjørkelangen hvor jeg både jobba i ølsalget på den største konserten og deltok ellers. Flere ganger denne måneden gikk jeg til Lysgårdsbakkene og opp til toppen. Ja, også kjøpte jeg meg nye briller i august. Hadde dilla på rips og bringebær. Bildet er av en bringebærbuske like ved der vi bor.

SEPTEMBER
Ifølge statistikken min på blogspot er september den måneden hvor jeg hadde flest lesere i 2010. Når jeg nå begynte å se over skjønner jeg jo hvorfor. For det første skjedde det endel spennende og for det andre var jeg flink til å lage innlegg denne måneden. Det begynte å bli høstvær ute, så jeg pyntet opp med lyng rundt husveggene, jeg hadde langhelg på Bjørkelangen med masse morsomme aktiviteter sammen med Odin, jeg var på hyttetur med noen av dramajentene, jeg var på Maihaugen med Thea og i bursdag til den andre Theaen.  I tillegg til alt dette morsomme var jeg igang med skolehverdagen og hadde nettopp fått beskjeden om at matte måtte bli førsteprioriteten dette semesteret. Bildet er fra Theas bursdag av "de tre agentan", med og jentene jeg var i Namibia med.

OKTOBER
Ojoj, nok en begivenhetsrik måned. Dette er den nest mest leste måneden. Jeg hadde besøk av Guro i Lillehammer, arrangerte skogstur med hele familien på Bjørkelangen, starta som Grete Roede-kursleder, var på romantisk ride-date med JM, var statist i Kong Curling og feiret Halloween på jobben. Innimellom alt dette begynte jeg å få litt taket på matten, med god hjelp av videoer på nett. Bildet er fra innspilling av Kong Curling.

NOVEMBER.
Denne måneden starta med Grete Roede-kongress i Bergen, i midten av måneden gikk det mest i kjedelige sysler som skolearbeid, jobb og trening, mens slutten var fylt av julebord og juleverksted. Mitt aller mest leste innlegg det siste halvåret er fra november og er heter "Hverdagsromantikk", det er fra da jeg ordna istand så JM skulle få spille TV-spill og kose seg. Bildet er fra kongressen i Bergen.


DESEMBER
Årets siste måned var til tider slitsom, men absolutt fantastisk bra også. Jeg strevde med matematikken og jobba som en gud for å få taket på alt stoffet, noe jeg også tror jeg klarte til slutt (resultatet kommer på mandag). Det ble en intens uke på jobben også, men den var helt glemt da jeg kom hjem til julefering på Bjørkelangen. Sørste helga i desember hadde jeg besøk av Odin, noe som alltid er topp, jeg heiet på Norge i Håkons hall og jeg lagde pepperkaker og julekort. I går ble måneden avslutta med super nyttårsfest.

2010 har vært toppen. Hvis 2011 bare blir halvparten så bra er det allikevel godkjent. Det blir spennende å se hva året vil bringe.

M ;)

1 kommentar:

  1. Håper du blir fornøyd med karakteren på eksamen din Marte, krysser fingrene for at det har gått bra denne gangen:-)

    SvarSlett