Søk i denne bloggen

torsdag 10. desember 2009

Vaksiner i fleng.

Nå nærmer det seg Afrika-tur med stormskritt. Sist tirsdag var jeg på helsestasjonen for å ordne med vaksinene jeg trenger. Jeg fikk tre sprøyter da jeg var der. I tillegg skal jeg ta en drikkevaksine, noen kapsler for ett-eller-annet + tabletter for malaria. I dag har jeg tatt første dose av drikkevaksina. Det smakte som om jeg hadde putta masse bringebærdrops i farris. Veldig kvalmt. Senere i dag skal jeg starte med Lariam, som er malariatablett. Jeg skal teste dem i tre uker for å se hvordan jeg tåler den typen jeg har fått. Bivirkningene kan være bl.a. søvnmangel, mareritt, psykiske forstyrrelser osv.. Derfor tester jeg ut nå, slik at jeg evt. kan bytte merke før jeg drar.

Her er en liten oversikt over noen av vaksinene jeg fikk. De to første tok jeg da jeg skulle til Thailand i 2007.


I tillegg til Afrika-vaksinene tok jeg svineinfluensavaksine denne uka. Jeg har kanskje hatt svineinfluensa, men ettersom jeg skal ut å reise vil jeg være på den sikre siden. Jeg har ikke blitt slapp eller noe sånt, men som dere ser har jeg fått en skikkelig hevelse på vaksineringsstedet. Det er en svær, hard og varm kul som klør skikkelig. Sånn kan det gå!
M ;)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar