Søk i denne bloggen

fredag 12. mars 2010

Hverdagen i Tsumeb.

Formelt antrukket i bluse og sort skjørt ved kopimaskinen på skolen,
Det er skikkelig kamp om å være i fokus når man tar fram kameraet.

Her er senga mi, myggnettet og noen tegninger fra elever.

Jeg syns det er på tide at dere får vite litt mer om hvordan jeg egentlig har det her i Tsumeb:

* Vi står opp klokka 05.50 hver dag, fordi skolen begynner 06.50. Skolen ligger ca. femten min. gange fra der vi bor.
* Hver morgen starter med at lærerne synger en salme og ber.
* Vi har ca. to undervisningstimer hver per dag. Denne uka har vi hatt mindre fordi vi har gjort reaseach til oppgava vi skriver.
* Skoledagen er ferdig for oss klokka 13.00. Noen ganger drar vi tidligere for å planlegge hjemme. På skolen har vi hverken datamaskin eller pulter, noe som er greit å ha.
* Klesvask: Vi er så heldige at vi har en vaskemaskin på området der vi bor. Klærne blir ganske rene og veldig slitt av å vaskes der, derfor håndvasker vi av og til. Jeg har ingen forhåpninger om at de hvite klærne mine skal holde seg fine nok til at jeg kan ta dem med hjem igjen.
* Oppvask tar vi for hånd. Først fant vi ikke oppvaskbørste, så vi brukte svamp, men nå har vi børste. Heldigvis.
* Mat: Vi har tre matvarebutikker som bytter på å handle i. Den nærmeste heter Pick n Pay. Den største ligger på kjøpesenteret "vårt" og heter ShopRight og den tredje er like ved skolen. Det er rett og slett Spar. Grønnsaker kjøper vi på torget. I går fant vi en stor pose tomater til 5 dollar (ca. 4 NOK). Man kan få tak i omtrent det samme som i Norge. Vi lager mye forskjellig mat. Vi er heldige og har egen grill utafor huset vårt, så det blir litt grilling.
* Shopping: På kjøpesenter finnes det to klesbutikker. Den største heter Mr.Price og er en kjede som finnes overalt i Namibia. De har undertøy, klær, sko, vesker tilbehør osv.. Og er ufattelig billig. Jeg har bl.a. kjøpt meg sandaler til 69 dollar og T-skjorte til 29 dollar.
* Fattogdom: Namibia er det landet i verden der forskjellen mellom fattig og rik er størst. I Tsumeb er byen delt i to. De fattige bor i Location. Der er det tett i tett med små hus og veldig mange mennesker. Mange av barna på skolen vår bor i location. Der vi bor er vi veldig skjerma for fattigdommen, og det er lett å glemme at den finnes like ved.
*Tsoutsoumb: Området vi bor på kalles Tsoutsoumb. Her er det flere utleiehus i forskjellig størrelse. Jeg har mitt eget rom med dobbeltseng. For å gjøre det mer personlig har jeg hegnt opp tegninger fra skolebarna på veggene og kjøpt inn mitt eget sengesett. Stue og kjøkken er i ett. Vi har god plass, air condition, TV som vi ikke får til å virke, et lite kjøleskap og en fin uteplass. Vi har blitt glad i huset vårt.
*Trening: Vi bor fem min. gange unna Perfect fit som er treningssenteret vi er på. Der jobber det ei dame og to menn. Dama er i resepsjonen og er ivrig på å lære oss afrikaans, som er Namibias 2.språk. De fleste hvite her snakker afrikaans. En av mennene som jobber der er en tynn pingle som går rundt og ser på at vi trener. Den andre som jobber der trener ofte selv dagen lang. Han kaller vi bare for Rugby fordi han har så mye muskler. Han er veldig interessert i å prate, men er ikke særlig gløgg. I går var han skråsikker på at det finnes elg i Namibia, for det har han sett.
* Temperatur: Vi har det varmt og godt. I februar var det regntid, så det var mye grått vær. Nå merker vi at det blir mer og mer sol. (Og stjerneklar himmel på natta).
*Insekter: Det er endel insekter her i forhold til i Norge. Jeg får mye myggstikk på bena, men prøver å unngå det ved å sove i myggnett og spraye meg med myggspray. Vi tar malariaforebyggende tabletter hver mandag og drømmer alltid rart natt til tirsdag.
*Økonomi: Vi tre jentene som bor sammen dele på utgifter som mat, vaskemidler, taxiturer.. Derfor har vi oppretta "klassekassa". Der legger vi alltid i like mye penger hver.
* Internett: Vi har kjøpt oss mobilt bredbånd som vi fyller på nærmest som et kontantkort. Det er ganske dyrt, derfor begrenser vi bruken til ca. to ganger i uka.
Nå håper jeg dere har fått et bedre innblikk i hvordan jeg har det. Bare spør om det er noe dere lurer på hvordan er. I morgen venter en kjempespennende dag. Vi skal ut på tur til San-folket. Vi skal få være med ut i bushen og på sang og dans med lokale. Natta skal vi tilbringe i et telt, på en platting, oppi et tre!

M ;)

1 kommentar:

  1. cathrine i 6. klasse på røyslimoen skolemars 31, 2010

    Hei marte!!...
    Det er Cathrine som går i 6.klasse på røyslimoen skole...
    Høres ut som du har det fint og koser deg masse...
    Setter pris på at du skriver om åssen du har det...
    Veldig anderledes enn det det er i norge ja...
    Strengt og det må jeg ikke glemme SÅ TIRLIGT....
    Klem cathrine<3<3

    SvarSlett