Søk i denne bloggen

tirsdag 16. november 2010

Min "slankehistorie".

Det er dårlig med bilder av
med fra mitt aller største.
Her er ett fra 3.klasse
videregående, der jeg var
nesten på det største, men ikke
helt.

Jeg fikk spørsmål i forrige innlegg om ikke jeg kunne fortelle min "slankehistorie". Egentlig har jeg ikke hatt så lyst til å legge den ut på bloggen, men nå er det jo faktisk sånn at den ligger på forsida av greteroede.no og har gjort det i flere uker, så da kan jeg likeså-godt skrive den her også:

Jeg har alltid vært overvektig. Helt siden barneskolen har jeg vært ei kraftig jente. Da jeg starta på videregående begynte jeg å prøve ut en del slankemetoder. Jeg var innom alt fra shake-kurer og stoffskifte-dietter til en karbohydratfri kost. I løpet av de årene gikk jeg mye opp og ned i vekt. Mot slutten av tredjeklasse hadde jeg gitt opp litt. Livet var veldig stabilt ellers. Jeg jobba på Kroa (gatekjøkken på Bjærkelangen) og hadde blitt sammen med JM. Dermed startet en større vektøkning. Det første halvåret etter endt videregående jobbet jeg fulltid på Kroa som daglig leder. Da spiste jeg gatekjøkkenmat til lunsj hver dag, og vanlig middag da jeg kom hjem i tillegg. Etter dette halvåret hadde jeg nådd det som har vært min aller høyeste vekt. Jeg følte meg ikke bra, hverken fysisk eller psykisk etter å ha gått på vekta. Min løsning på problemet ble å oppsøke fastlegen min. I januar 2007 hadde jeg min første time hos ham. Han gav meg råd om kosthold og ba meg om å røre mer på meg, selv om jeg allerede var forholdsvis aktiv. Jeg var hos ham og veide meg regelmessig annenhver uke i hele januar og februar det året. Endelig begynte vekten å gå nedover.
En sunnere,  nesten 30 kg. lettere,
 utgave av meg.
Bildet er tatt i fjor høst.
Sommeren det året hadde jeg gått ned ca. 12 kg. På høsten flytta jeg til Lillehammer for å starte på allmennlærerutdanningen i Hamar. Det første året der gikk jeg ned enda litt mer ned i vekt, men jeg merka at det gikk veldig sakte og etter hvert stoppa det helt opp. Det var da jeg bestemte meg for å begynne på Grete Roede-kurs. Høsten 2008. Det ble et utrolig lærerikt kurs, hvor jeg blant annet forstod at jeg de siste 1,5 årene hadde spist altfor lite i perioder. Endelig løsna det igjen. Etter to kursperioder den høsten hadde jeg til sammen, fra jeg starta hos legen, gått ned 26 kg. Nå har jeg gått ned enda litt til og begynner å nærme meg målet jeg har hatt hele tiden. Men det viktigste nå er at jeg har en sunn livsstil og en sunn vekt. Jeg har blitt lidenskapelig opptatt av kosthold og jeg elsker å trene. Dette vil jeg så gjerne at flere skal oppleve, og det er derfor jeg har starta som kursleder selv.

Håper dette kan være til inspirasjon for noen.

M ;)

3 kommentarer:

  1. Du er flink Marte:) Stå på!!

    SvarSlett
  2. Så utrolig flink du har vært! :) Jeg ble hvertfall kjempemotivert! :)

    SvarSlett
  3. Line Halvorsendesember 13, 2010

    Så flink du har vært Marte :)!! hadde jeg fortsatt bodd i Lillehammer skulle jeg så gjerne ha meldt meg på :)!

    SvarSlett